חלומה של איילה היה ללמוד היסטוריה באוניברסיטה.
דא עקא, שבתאונת דרכים אליה נקלעה היא נפגעה בצורה חמורה באונה המצחית (הפרונטאלית).
פרופ' ראובן פוירשטיין, אצלו עברה איילה תהליך שיקום קוגנטיבי, חיזק את האמונה שלה ביכולת להשתקם.
"את תוכלי ללמוד" הוא היה חוזר ואומר, "תתמידי בתרגילים ונביא אותך להגשים את החלום שלך".
לקראת תום הטיפול, שיתפה איילה את הנוירופסיכולוגית שלה בחלומה ללמוד באקדמיה ואף ביקשה ממנה את תמיכתה.
אולם, הנוירופסיכולוגית בניגוד לפרופ' פוירשטיין, לא התלהבה מהרעיון – בלשון המעטה.
"עשרים שנה אני מטפלת באנשים שנפגעו באונה המצחית ומעולם לא ראיתי או שמעתי על נפגע כזה שלמד לימודים אקדמיים". אמרה הנוירופסיכולוגית.
המומה מהתגובה, ובבכי רב סיפרה איילה את הדברים לפרופ' פוירשטיין.
את הצעקות שלו, מעיד בנו, היה קשה שלא לשמוע גם מחוץ לחדר "את תלמדי ותסיימי את התואר" צעק, "יכולת הלמידה והרצון שלך יחד יביאו אותך למטרה שבחרת בה".
לימים סיימה איילה תואר שני בהיסטוריה ודוקטורט בספרות. (אבי הפוטנציאל האנושי עמ' 46)
על חשיבותו של כוח הרצון , כתב ר' נחמן את הדברים הבאים:
"המרגלים פגמו בזה כי אמרו שחס ושלום המניעות חזקים מהרצון … וזה היה עיקר הפגם והכפירה הגדולה שלהם, שכפרו בחוזק הרצון שיש לו כח לשבר על ידו כל המניעות כנ"ל, והם אמרו ההפך מזה ממש כי אמרו 'אפס כי עז העם וכו' שהמניעות גדולים וחזקים מהרצון עד שאי אפשר לבוא לארץ ישראל מעוצם המניעות, כי אמרו שאין כח לשברם על ידי הרצון. מה שבאמת הוא להפך … ועיקר התיקון היה על-ידי יהושע וכלב שהאמינו לדברי משה שיש כחב הרצון והחשק להתגבר על המניעות, אף-על-פי שהמניעות משתטחים מאד מאד עד שנדמה שאי אפשר בשום אופן לשברם, אף-על-פי-כן, צריכין להתחזק ברצון וכו'. … כי אין שום מניעה בעולם, כי על ידי תוקף החשק והרצון יכולין לשבר ולדלג על הכל". (ליקוטי הלכות ברכת הריח הלכה ה' אות ז')
אחת מההנחות הבסיסיות ביותר בשיטת NLP היא שהכל ניתן לשינוי.
ועל כן, במקום לשאול "האם זה ניתן לשינוי?" תשאלו את עצמכם "כיצד אוכל לשנות?".
שימו לב, להבדל הגדול שבין השאלות.
בעוד השאלה הראשונה היא פילוסופית ולא מקדמת, השאלה השנייה היא שאלה מעשית ומקדמת מאוד.
את ההנחה הזו טבע הרצל בדבריו: "אִם תִּרְצוּ – אֵין זוֹ אַגָּדָה… וְאִם לֹא תִּרְצוּ כָּל אֲשֶׁר סִפַּרְתִּי לָכֶם – אַגָּדָה הוּא, וְאַגָּדָה יוֹסִיף לִהְיוֹת".