העיקר הוא הרצון (שיחות הר"ן)

"העיקר הוא הרצון" (שיחות הר"ן)

מובא בספר משנת חיים לר' משה חאגיז' ששמע את המעשה הבא – מאנשים מהימנים בצפת, שנכחו בשעת מעשה:

אנוס מפורטוגל שעלה לצפת באמצע המאה השש-עשרה, שמע בבית הכנסת דרשה של הרב על "לחם הפנים".

היהודי לקח את הדברים ללב וביקש מאשתו להכין שתים עשרה חלות מיוחדות על מנת להקריבם כמנחה לה'.

בשעות הצהריים המוקדמות של יום שישי, כשאיש לא היה בבית הכנסת, הביא היהודי את החלות אל בית הכנסת הניח את החלות בארון הקודש ושטח תפילה לבורא שיקבל את מנחתו.

מאוחר יותר כמדי שבוע הגיע השמש להכין את בית הכנסת לשבת והופתע לגלות שתים עשרה חלות טריות המונחות בארון.

השמש לא חשב הרבה ולקח אותן לביתו.

לאחר תפילת ערב שבת, ניגש היהודי בחיל וברעדה לארון הקודש, פתח את דלתותיו וראה שה' לקח את מנחתו!

היהודי שמח מאוד, וכך המשיך הדבר שבועות וחודשים.

ביום שישי אחד, נשאר רב בית הכנסת מאוחר מן הרגיל. להפתעתו ראה פתאום את אחד מאנשי קהילתו נכנס כשהוא נושא שתים עשרה חלות, הולך לארון הקודש ומניח אותן בתוכו וממלמל תפילות נרגשות לאלוקים, שיקבל את מנחתו וייהנה מן החלות.

משהחל להבין מה מתרחש, התעורר בו כעסו: "טיפש שכמותך! כיצד אתה מסוגל לחשוב שאלוקינו אוכל ושותה? זהו חטא נורא לחשוב שאלוקים אוכל כמו בן תמותה פשוט!"

האיש פרץ בבכי. לא זו בלבד שלא עשה מצווה כפי שחשב, אלא שנראה היה שהוא אף חטא בחטא גדול.

זמן קצר לאחר מכן הגיע לבית הכנסת אחד מתלמידיו של האר"י הקדוש ומסר מהאר"י ש"מאז שחרב בית המקדש לא הייתה לבורא העולם נחת רוח כמו שהייתה לנו מקורבנו של היהודי הפשוט".

לא החלות של אותו יהודי הביאו נחת רוח לבורא אלא רצונו הטהור (שבא לידי ביטוי באפיית החלות והבאתן לבית הכנסת), כך בדיוק גם בית המקדש – לא הבית המפואר ככל שיהיה מביא נחת רוח לבורא אלא הרצון הנדיבות והאהבה:

"אפריון עשה לו המלך שלמה" בזכות ש"תוכו רצוף אהבה" (שיר השירים ג).

כי "הקב"ה ליבא בעי דכתיב וה' יראה ללבב" (סנהדרין קו:).

בדורות האחרונים מתגלים ההשפעות המעשיות של מידות טובות כגון: הכרת הטוב, שמחה ואהבה, לעתיד לבוא תתגלה חשיבותו והשפעתו של כוח הרצון הטוב:

"הכח היותר חדש שיתגלה בעולם, לחדש את החיים בגאולה שלמה, הוא הערך הגדול שיש לרצון האדם בהויה כולה, כשהוא משתלם בשלמותו הגמורה. ולזה אנחנו עורגים, כל מעשינו לשם כך מכוונים הם, לגלות את האלהות שברצון האדם". (הרב קוק, אורות הקודש ח"ג)

 

 

 

 

אהבת? שתף בבקשה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
סיפורים ומסרים

הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך

הלבנה שחזרה היו היה איש אשר החליט שכל מי שיכעיס אותו הוא ישליך לעברו לבנה. שיטה קצת פרימיטיבית אך הייתה נראית כיעילה למדי. בדרך פגש

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

הנחות היסוד של שיטת NLP

בבסיס שיטת ה- NLP ישנם מספר הנחות יסוד. עקב חשיבותם של הנחות היסוד כבסיס לשינוי ותפיסת עולם מטיבה יותר, נביא כאן מספר הנחות יסוד עם

קרא עוד »
כללי

טיפול בשיטת NLP ודמיון מודרך

מטרת הטיפול בשיטת NLP ודמיון מודרך היא להביא למצב בו המונחה מגשים את מטרותיו "בקלות וללא מאמץ". הטיפול בשיטת NLP הנו מעמיק ביותר ועם זאת

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

שני סוגי מחקרים ותובנה חשובה לחיים

טיפה גדולה של מזל מחקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה והכלכלה הראו בברור, כי בכל הקשור לשאלה מה העתיד טומן לנו, "המזל" משחק תפקיד גדול מאוד. אולי

קרא עוד »
פתיחת צאט
1
שלום , נשמח לעזור בוואטסאפ