מלכודות החשיבה – הכללות יתר

משפטים כגון: "אני תמיד נכשל", " לעולם לא אצליח".

באשר לאחרים – "הוא אף פעם לא עוזר" "הוא לעולם לא מתעניין" " שום דבר לא מעניין אותו" וכו' מעידים על הכללות יתר.

מי שמרבה לומר משפטים כאלו שבוי במלכודת החשיבה הזאת שמובילה לרוב לחוסר אונים, כעס וייאוש – מוזמנים לקרוא שוב את המשפטים ולשים לב לרגשות שהם מולידים אצלכם.

בפעול אף אדם לא נכשל "תמיד" ואין אדם "ששום דבר לא מעניין אותו", ולכן המשפטים הללו לא משקפים את "המציאות" הם משקפים רק "תפיסת מציאות שגויה ולא מטיבה".

אם אתם שמים לב לדפוס זה במהלך השבוע, תגידו לעצמכם "נפלתי להכללת יתר", ולאחר מכן, תנסחו משפט נכון יותר ובוגר יותר.

לדוגמא, במקום "אני תמיד נכשל", "נכשלתי במבחן הספציפי הזה". במקום "אני תמיד שוכח", "אני נוטה לשכוח כאשר אני לא רושם זאת ביומן". במקום "לא אכפת לך מכלום", "ראיתי שלא לקחת ברצינות את מה שאמרתי עכשיו".

שימו לב, להרגשה ולתגובה שמשתנים כאשר אנו משנים את דפוס החשיבה.

 

להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ, לקבלת מסר שבועי לחצו כאן

אהבת? שתף בבקשה:

כללי

מחילה – שחרור מכעס וטינה

כיצד להשתחרר מהכעס והטינה שיש לנו על אחרים? התשובה היא לקיחת אחריות. לרוב אנו מרגישים קורבנות של הנסיבות וכל עוד אנו מרגישים כן, רגשות הכעס

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

צמיחה ממשבר

ימי בין המצרים הם הזדמנות לדבר על נושא חשוב שנוגע לכל אחד ואחת מאתנו – והוא תפקיד המשברים בחיינו, מה תפקידם ועניינם? על-פי המקורות הפנימיים

קרא עוד »
סיפורים ומסרים

מסוגלות עצמית

מסוגלות עצמית בחור צעיר, שליח חב"ד במדינה זרה, חש כי מלאכת השליחות קשה עליו. הוא חש קושי גדול להסתגל לארץ זרה שאינו מעורה בשפתה ובתרבותה,

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

אמצעים שמקדשים את המטרה

כיצד יתכן שבנים להורים יראי שמים המקפידים על קלה כבחמורה, יוצאים בשאלה, בעוד בנים להורים שאינם מקפידים כל-כך ממשיכים לשמור על מסורת אבותם? את השאלה

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

מילים הרות גורל

חלומה של איילה היה ללמוד היסטוריה באוניברסיטה. דא עקא, שבתאונת דרכים אליה נקלעה היא נפגעה בצורה חמורה באונה המצחית (הפרונטאלית). פרופ' ראובן פוירשטיין, אצלו עברה

קרא עוד »
פתיחת צאט
1
אנחנו בוואטסאפ לשירותך
לשיחה בוואטסאפ לחצו כאן