העיקר הוא הרצון (שיחות הר"ן)

"העיקר הוא הרצון" (שיחות הר"ן)

מובא בספר משנת חיים לר' משה חאגיז' ששמע את המעשה הבא – מאנשים מהימנים בצפת, שנכחו בשעת מעשה:

אנוס מפורטוגל שעלה לצפת באמצע המאה השש-עשרה, שמע בבית הכנסת דרשה של הרב על "לחם הפנים".

היהודי לקח את הדברים ללב וביקש מאשתו להכין שתים עשרה חלות מיוחדות על מנת להקריבם כמנחה לה'.

בשעות הצהריים המוקדמות של יום שישי, כשאיש לא היה בבית הכנסת, הביא היהודי את החלות אל בית הכנסת הניח את החלות בארון הקודש ושטח תפילה לבורא שיקבל את מנחתו.

מאוחר יותר כמדי שבוע הגיע השמש להכין את בית הכנסת לשבת והופתע לגלות שתים עשרה חלות טריות המונחות בארון.

השמש לא חשב הרבה ולקח אותן לביתו.

לאחר תפילת ערב שבת, ניגש היהודי בחיל וברעדה לארון הקודש, פתח את דלתותיו וראה שה' לקח את מנחתו!

היהודי שמח מאוד, וכך המשיך הדבר שבועות וחודשים.

ביום שישי אחד, נשאר רב בית הכנסת מאוחר מן הרגיל. להפתעתו ראה פתאום את אחד מאנשי קהילתו נכנס כשהוא נושא שתים עשרה חלות, הולך לארון הקודש ומניח אותן בתוכו וממלמל תפילות נרגשות לאלוקים, שיקבל את מנחתו וייהנה מן החלות.

משהחל להבין מה מתרחש, התעורר בו כעסו: "טיפש שכמותך! כיצד אתה מסוגל לחשוב שאלוקינו אוכל ושותה? זהו חטא נורא לחשוב שאלוקים אוכל כמו בן תמותה פשוט!"

האיש פרץ בבכי. לא זו בלבד שלא עשה מצווה כפי שחשב, אלא שנראה היה שהוא אף חטא בחטא גדול.

זמן קצר לאחר מכן הגיע לבית הכנסת אחד מתלמידיו של האר"י הקדוש ומסר מהאר"י ש"מאז שחרב בית המקדש לא הייתה לבורא העולם נחת רוח כמו שהייתה לנו מקורבנו של היהודי הפשוט".

לא החלות של אותו יהודי הביאו נחת רוח לבורא אלא רצונו הטהור (שבא לידי ביטוי באפיית החלות והבאתן לבית הכנסת), כך בדיוק גם בית המקדש – לא הבית המפואר ככל שיהיה מביא נחת רוח לבורא אלא הרצון הנדיבות והאהבה:

"אפריון עשה לו המלך שלמה" בזכות ש"תוכו רצוף אהבה" (שיר השירים ג).

כי "הקב"ה ליבא בעי דכתיב וה' יראה ללבב" (סנהדרין קו:).

בדורות האחרונים מתגלים ההשפעות המעשיות של מידות טובות כגון: הכרת הטוב, שמחה ואהבה, לעתיד לבוא תתגלה חשיבותו והשפעתו של כוח הרצון הטוב:

"הכח היותר חדש שיתגלה בעולם, לחדש את החיים בגאולה שלמה, הוא הערך הגדול שיש לרצון האדם בהויה כולה, כשהוא משתלם בשלמותו הגמורה. ולזה אנחנו עורגים, כל מעשינו לשם כך מכוונים הם, לגלות את האלהות שברצון האדם". (הרב קוק, אורות הקודש ח"ג)

 

 

 

 

אהבת? שתף בבקשה:

כללי

מחילה – שחרור מכעס וטינה

כיצד להשתחרר מהכעס והטינה שיש לנו על אחרים? התשובה היא לקיחת אחריות. לרוב אנו מרגישים קורבנות של הנסיבות וכל עוד אנו מרגישים כן, רגשות הכעס

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

צמיחה ממשבר

ימי בין המצרים הם הזדמנות לדבר על נושא חשוב שנוגע לכל אחד ואחת מאתנו – והוא תפקיד המשברים בחיינו, מה תפקידם ועניינם? על-פי המקורות הפנימיים

קרא עוד »
סיפורים ומסרים

מסוגלות עצמית

מסוגלות עצמית בחור צעיר, שליח חב"ד במדינה זרה, חש כי מלאכת השליחות קשה עליו. הוא חש קושי גדול להסתגל לארץ זרה שאינו מעורה בשפתה ובתרבותה,

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

אמצעים שמקדשים את המטרה

כיצד יתכן שבנים להורים יראי שמים המקפידים על קלה כבחמורה, יוצאים בשאלה, בעוד בנים להורים שאינם מקפידים כל-כך ממשיכים לשמור על מסורת אבותם? את השאלה

קרא עוד »
פסיכולוגיה בגישה יהודית

מילים הרות גורל

חלומה של איילה היה ללמוד היסטוריה באוניברסיטה. דא עקא, שבתאונת דרכים אליה נקלעה היא נפגעה בצורה חמורה באונה המצחית (הפרונטאלית). פרופ' ראובן פוירשטיין, אצלו עברה

קרא עוד »
פתיחת צאט
1
אנחנו בוואטסאפ לשירותך
לשיחה בוואטסאפ לחצו כאן